Presentation av ridläraren Malin Edenfalk

Jag är uppvuxen i södra Småland och började rida i 4-årsåldern efter mycket tjat på mina föräldrar. Det underlättade att min far hade ridit en del i sin ungdom.

Första ponnyn köpte vi när jag var åtta. En otroligt söt och lite busig Dartmoor-ponny som hette Ringo. Jag tävlade redan nu på ridskolans ponnies, och snart fick jag min första egna tävlingsponny, ett russ som hette Pontus IV. Han var snabb och hoppade högt, ibland tävlade vi i höjdhoppningsklasser där han hoppade 125 cm. Jag red mitt första SM på Pontus i Strängnäs när jag var tio år och vi kom på femteplats.

Red i landslaget

Nu hade jag fått blodad tand och tävlade mer och mer. På ponnyn Minstrel vann jag SM i hoppning två år i rad, och jag hade också fått den lite större ponnyn Twin´s Cogy. En av de roligaste upplevelserna var på Strömsholm när jag vann två SM samma dag, först på Minstrel, för att sedan ladda om och göra samma sak på Cogy. Redan tidigt började jag hoppa för Nils Munck-Svensson som annars bara tränade stora hästar, och jag minns att han blev så glad att han grät!

Nu blev jag uttagen att rida i landslaget. Vi tävlade i Luhmülen i Tyskland och blev tvåa i EM. Cogy var ensam C-ponny och fick gå bland de största ponnierna. Det blev tufft för honom, hindren låg på 130 och det var brett i oxrarna, men han var en sådan kämpe! Vi tävlade sedan i Holland och Danmark, där han vann Drottning Margrethes pokal. Vi hann också med att vinna Hoppderbyt och den första svåra hoppningen i Sverige som reds i Vetlanda. Minstrel och Cogy vann också hoppchampionatet två år i rad. När jag var 16 började jag rida stor häst, och efter ett tag tävlade jag mest dressyr upp till medelsvår på hästen Trinity.

Efter att ha läst på universitet i USA och jobbat med hästar där, kom jag hem och fotsatte studera, bla pedagogik, psykologi och informationsteknik. Så småningom tog jag upp ridandet igen. Jag hade några riktigt fina hästar som jag tränade för Jan Brink. Mondrian kvalade till Unghästchampionatet och Graal såldes senare till USA. Efter att jag flyttat till Skåne kom mina tankar allt mer på att starta en ponnyridskola.

Ridskola

Jag hade "tjuvtränat" på att hålla lektioner på våra ponnies redan när jag gick på gymnasiet. Jag hade senare jobbat på några ridskolor, och tyckt att det var väldigt roligt. Jag hade också nytta av min instruktörsutbildning och informationstekniken och pedagogiken jag läst på universitetet.

Jag är nu inne på elfte året med egen verksamhet. Det är en stor glädje för mig att lägga grunden hos de små ryttarna och se dem utvecklas tillsammans med hästarna.

Många av mina elever är idag duktiga tävlingsryttare.

Malin Edenfalk